Μια Μέρα Πριν - Κριτική

Νάγια Παπαπάνου

Αν μέσα στο συρμό ενός τρένου υπάρχει μια τσάντα χωρίς τον ιδιοκτήτη της – στα πλαίσια ενός μετατρομοκρατικού κλίματος – καλείται η ασφάλεια, καθώς η τσάντα μπορεί να περιέχει βόμβα. Τι συμβαίνει όμως αν η τσάντα είναι στην σκηνή ενός θεάτρου και οι ανυποψίαστοι θεατές την παρατηρούν κάτω από το φως ενός προβολέα; Τι κάνουν αυτά τα δύο φαντάσματα που διεκδικούν την τσάντα; Ο νεαρός που πάει στην «Ξεχασμένη», μπορεί να βλάψει άραγε την κοπέλα που θέλει να ξεφύγει; Μπορεί μια τρομοκρατική ενέργεια να γίνει για καλό σκοπό; Αν είχαμε βράγχια θα ήμαστε καλύτεροι άνθρωποι;

Η Ιώ Αρματά βαδίζοντας στα χνάρια του Βασίλη Ζιώγα και της Λούλα Αναγνωστάκη γράφει ένα θεατρικό έργο που συνδιαλέγεται με το εσωτερικό βουητό του σύγχρονου ανθρώπου. Αν βλέπαμε ένα ρόλο σαν μπλούζα τότε η Αρματά, μας τον μεταφέρει «το μέσα έξω». Οι χαρακτήρες της μας μεταφέρουν το πως βιώνουν αυτή την στιγμή στο εδώ και στο τώρα. Σε καθεστώς ελεύθερου συνειρμού, τα πρόσωπα του έργου χωρίς να αποσπώνται από το παρόν, δηλαδή ένα ταξίδι με το τρένο, «παίζουν» αυτό που σκέφτονται. Η εξέλιξη διαδραματίζεται παράλληλα, καθώς το τρένο φτάνει στον τελικό προορισμό αλλά οι επιβάτες μάλλον είναι καταδικασμένοι να συνεχίσουν το ταξίδι. Παρά τις αναφορές στον Μπέκετ, δεν πρόκειται τόσο για ένα δυστοπικό παρόν όσο για ένα εξωτικό σύμπαν που πραγματώνεται εντός των ηρώων της Αρματά. Ο λόγος της είναι συχνά αποσπασματικός με συχνές ελλειπτικές επαναλήψεις και έμφαση σε ρήματα αυτοπαθή όπως ο εξαιρετικός μονόλογος του εκφωνητή του συρμού «εκδίδομαι» που ερμηνεύει θεαματικά ο Νίκος Παπαδάκης. 

Η παράσταση «Μια μέρα πριν» σε σκηνοθεσία του Τάσου Φραγκιά, έχει μια αίσθηση κινηματογραφική, κυρίως κορεάτικης αισθητικής. Η μουσική σύνθεση (Whodoes) αυξάνει το μυστήριο και το σασπένς ενώ η κίνηση (Δέσποινα Λυκομήτρου και Τάσος Φραγκιάς) κυρίως όπως την αναπτύσσει δραματικά ο Αλέξανδρος Κουφαδάκης σε συνδυασμό με τις εναλλαγές στην τοποθέτηση της φωνής του συνθέτουν μια αίσθηση θρίλερ. Οι φωτισμοί του Απόστολου Τσατσάκου, επαυξάνουν αυτή την αίσθηση κάδρου, ειδικά  ο μονόλογος της Φωτεινή Βασιλειαδου πάνω στην σκάλα είναι ο λόγος που οι φωτισμοί είναι τόσο σημαντικοί στο θέατρο. Η ερμηνεία της Βασιλειάδου σε πλήρη ακινησία πάνω στην κλίμακα, είναι σαν να απευθύνεται σε ένα φως που θα μπορούσε να είναι λάμπα ανάκρισης, αλλά ταυτόχρονα η λυρικότητα του λόγου της το μεταμορφώνει σε φως προς το οποίο κινείται. 

Ο σκηνικός χώρος (Γιώργος Λιντζέρης) είναι το νήμα που κρατά το κείμενο της Αρματά στο εδώ και τώρα, στην πραγματικότητα από την οποία εκκινείται, την αμαξοστοιχία. Η σκηνοθεσία και σκηνογραφία μιας παράστασης με θεατές εκατέρωθεν είναι ένα στοίχημα που στην προκειμένη το έχουν κερδίσει με το σπαθί τους όλοι οι συντελεστές. Η τοποθέτηση των καθισμάτων, η λιτότητα των σιδηροδρομικών γραμμών αλλά και η σκάλα φτιάχνουν τον σκελετό ενός μη - τόπου, στον οποίο το έργο της Αρματά μπορεί να αναπνεύσει.

 «[..] και τότε σύσσωμο το βαγόνι σήκωσε και από παλάμη σε παλάμη γύριζε το κορίτσι με την αλογοουρά ή ποτέ τίποτε από όλα αυτά δε συνέβη [..]» (Ιώ Αρματά)

Συντελεστές:

Κείμενο: Ιώ Αρματά, Σκηνοθεσία / Δραματουργική Επεξεργασία/ Κινησιολογία: Τάσος Φραγκιάς, Μουσική Σύνθεση: Whodoes, Επιμέλεια Χορογραφίας και κίνησης: Δέσποινα Λυκομήτρου, Σχεδιασμός Φωτισμού: Απόστολος Τσατσάκος, Σκηνικά-Κοστούμια: Γιώργος Λιντζέρης, Ενδυματολογία και Fashion Design Concept: Φωτεινή Βασιλειάδου, Βοηθός Σκηνοθέτη: Χριστίνα Ραβάνη, Φωτογραφίες: Δημήτρης Τζώρτζης, Μια παραγωγής της Ομάδας ⅠπⅠ

Ερμηνεία: Γιώργος Πέππας, Βίκυ Μπόλοση, Νίκος Παπαδάκης, Φωτεινή Βασιλειάδου, Αλέξανδρος Κουφαδάκης, Δέσποινα Γρέκα

Studio Μαυρομιχάλη, Μαυρομιχάλη 134, Εξάρχεια

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τετάρτη & Πέμπτη στις 21:00 (έως  Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου )

Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά 

Τιμές εισιτηρίων:12 € (γενική είσοδος), 8 € (μειωμένο, φοιτητικό), 5€ (ατέλειες)


Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος