Point Of View

Ελεύθερο Ζευγάρι – Κριτική

Νάγια Παπαπάνου

Ένας άντρας ζητά από την σύντροφο ζωής του να έχουν ελεύθερη σχέση ως τον μοναδικό τρόπο να επιβιώσει η σχέση τους. Μετά από αρκετό δισταγμό, και εξαιρετική ειλικρίνεια ως προς τις ερωτικές περιπτύξεις του πρώτου, η σύντροφος αποφασίζει, άμα τη εμφανίσει ενός ενδιαφέροντος ατόμου, να ικανοποιήσει το δικό της σκέλος της συμφωνίας. Κι όταν πλέον κι οι δύο έχουν παράλληλες σχέσεις , τίποτα απολύτως δεν έχει σωθεί στην μεταξύ τους σχέση. 

Ο Μιχάλης Σιώνας σκηνοθετεί το έργο του Ντάριο Φο και της Φράνκα Ράμα στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών, για να μεταδοθεί διαδικτυακά. Ο Χάρης Πάλλας (διεύθυνση φωτογραφίας – Steadicam), πραγματοποιεί την κινηματογράφηση της παράστασης  με ένα συνεχόμενο πλάνο από την αρχή μέχρι το τέλος, χωρίς καμία διακοπή. Ένα κασετόφωνο είναι το σκηνικό, το βασικό θεατρικό εργαλείο, ένας τεχνητός διαιτητής καθώς η σκυτάλη των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στο “ελεύθερο” ζευγάρι είναι κασέτες που αλλάζουν και μετακινούν το ζευγάρι από το μπαλκόνι, στο μπάνιο, στο σαλόνι. 

Η Λίλα Βλαχοπούλου και ο Γιάννης Σαμψαλάκης αναλαμβάνουν να ερμηνεύσουν την ατομική και συντροφική διαδρομή του ζευγαριού αυτού. Η σκηνική τους παρουσία ισορροπεί εξαιρετικά ανάμεσα στην ερμηνεία για τον φακό και το “αλώνισμα” της σκηνής, καθώς δεν διστάζουν να μετακινηθούν σε όλο το εύρος του σκηνικού χώρου, εκθέτοντας τα κενά καθίσματα ενώ οι ηθοποιοί στρέφουν το βλέμμα και απευθύνουν τα ερωτήματα τους σε εμάς που είμαστε στην άλλη πλευρά της οθόνης. Το διακύβευμα της εξουσίας, η αντιπαράθεση καταπιεστή και καταπιεζόμενου, η εκχώρηση της αυτοδιάθεσης που αριστοτεχνικά εξυφαίνεται στο έργο των Φο – Ράμε αποκτά μια δεύτερη ανάγνωση καθώς η κάμερα επιλέγει να περιηγηθεί στον κενό από θεατές χώρο. 

Αν και το θέμα του έργου είναι η ερωτική σχέση ενός ζευγαριού, ο Φο αναδεικνύει την πολιτική διάσταση της ερωτικής μας ζωής, την διείσδυση της  πολιτικής μας κουλτούρας ως προς την έλλειψη αποδοχής της ισορροπίας στα δικαιώματα των φύλων. Ο άντρας παραδέχεται χωρίς την παραμικρή ντροπή ότι αν και του αρέσει η εξέλιξη της γυναίκας του, θα προτιμούσε να “ξαναγίνει ο εαυτός της”. Τι προσδοκούμε από τον ερωτικό μας σύντροφο, τι προβάλλουμε στον σύντροφο μας; Πως η αυτοδιάθεση μπορεί να γίνει το πρώτο θύμα στον βωμό της αποδοχής; Τι προτιθέμεθα να απωλέσουμε για να διατηρήσουμε; Αν δεχθούμε την απώλεια αυτό που θα διατηρήσουμε είναι ακόμη το ίδιο; Αυτό που απομένει είναι μια κενή καρέκλα, “ένα πουκάμισο αδειανό”.

Ο σχεδιασμός ήχου (Χρήστος Γούσιος)  είναι  ευφυής και η χρήση του κασετοφώνου δραματικά δημιουργική. Οι ηθοποιοί ερμηνεύουν με την φωνή τους αμιγώς φυσικά από τις πιο υψηλές τονικότητες ενός διαπληκτισμού έως την εσωτερικότητα της θλίψης και του εσωτερικού μονολόγου.  Στην διάρκεια της παρακολούθησης  η ένταση του ήχου φλέρταρε συχνά με  τροχοπέδη στην λειτουργία της παράστασης μέσω διαδικτύου αλλά φρονώ προσωπικά ότι ήταν επιλογή και το σέβομαι ως καλλιτεχνική πρόθεση που την συσχετίζω με τα πλάνα άδειων καθισμάτων. Εμείς το κοινό είμαστε ένας σύντροφος που δέχτηκε αυτή την συσχέτιση με την απώλεια της ζωντανής επαφής. Όμως στο τέλος τι επιβιώνει από την σχέση σκηνής και ακροατηρίου στην εποχή της καραντίνας και των κλειστών θεάτρων; Φρονώ ότι η παράσταση του Μιχάλη Σιώνα στις παρούσες συνθήκες είναι πράγματι  ένα ηχηρό μήνυμα που συσχετίζει διαφορετικές διαστάσεις μιας ερωτικής ιστορίας. 

Νάγια Παπαπάνου

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Μιχάλης Σιώνας

Σχεδιασμός ήχου: Χρήστος Γούσιος

Μουσική: The Prefabricated Quartet

Βοηθός σκηνοθέτη: Στέφανος Πίττας

Στίχοι-Μουσική τραγουδιού: Θοδωρής Παπαδημητρίου

Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Μυρσίνη Καρματζόγλου

Οργάνωση παραγωγής: Ειρήνη Χατζηκυριακίδου

ΔΙΑΝΟΜΗ

Γυναίκα : Λίλα Βλαχοπούλου

Άνδρας: Γιάννης Σαμψαλάκης

Καθηγητής: Στέφανος Πίττας

Φωνή γιου: Σέργιος Σωτηρούδης


Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος