Point Of View

Βέρθερος ή έκανα ό,τι καλύτερο μπορούσα - Κριτική


“[..]Είναι σαν ένας πόνος, μια πίκρα εδώ στο βάθος που λαχταράει κάτι. Και στην απελπισία της τραβάει μπροστά ν’ αφανιστεί, να σπάσει το κεφάλι της στον τοίχο. Ειδεμή, ποιος θέλει το κακό του άλλου; Καταλαβαίνεις; Μια πίκρα είναι στο βάθος [..]” *

Η ομάδα 400 lbs, που δημιουργήθηκε από νέους ηθοποιούς, συστήνεται για πρώτη φορά στο κοινό, με μια παράσταση που στοίχημά της έχει μια στιγμή πραγματικής συναισθηματικής σύνδεσης, μια ειλικρινή συνάντηση με το θεατή. Επέλεξαν τον νεαρό Βέρθερο, το πρώτο βιβλίο του Γκαίτε, ένα επιστολογραφικό μυθιστόρημα, σύμβολο του κινήματος Sturm und Drang (Θύελλα και Ορμή), πρόδρομου του κινήματος του ρομαντισμού. Ένας - ένας κι όλοι μαζί διανύουν τα πάθη του Βέρθερου και σου μιλούν για αυτά, σαν να είσαι ο επιστήθιος φίλος τους, αυτός που μοιράζονται τα μύχια μυστικά τους. Βρίσκουν τον Βέρθερο μέσα στην ευτυχία και την απελπισία, κοιτούν τον θεατή στα μάτια κι ο Βέρθερος στέκει για λίγο ασάλευτος στο καθρέφτισμα τους. 

Η παράσταση της ομάδας 400 lbs “Βέρθερος ή έκανα ότι καλύτερο μπορούσα”, βασίζεται στο έργο του Γκαίτε, αλλά και σαν να ορμάται από το βιβλίο του Βερολινέζου Ulrich Plensdorf, “New Sorrows of Young W.”, βιβλίο που γράφτηκε την δεκαετία του 1970 στην αργκό της Ανατολικής Γερμανίας με αφορμή το έργο του Γκαίτε αλλά ως κριτική για τις κοινωνικές στενωπούς της Λ.Δ.Γ.**. Ο σκηνικός χώρος (Σοφία Ελένη Ξεζωνάκη) και τα κοστούμια (Ουρανία Φραγγέα), μια αναφορά στα αστικά σπίτια προηγούμενων δεκαετιών, ταυτόχρονα παραπέμπουν σε ένα χώρο μελέτης και γραφής, με το εύρημα των επιστολογράφων να παραπέμπει στις πυρετώδεις 5 εβδομάδες που χρειάστηκε ο Γκαίτε για να ολοκληρώσει την συγγραφή του Βέρθερου. Η σκηνική χρήση του τραπεζιού είναι ευρηματικότατη, ειδικά με την υπέροχη εικαστική εγκατάσταση με το χώμα και τα λουλούδια. Ο θάνατος του Βέρθερου είναι εκεί από την αρχή του έργου, κι όλοι εμείς παρακολουθούμε μια ξέφρενη γιορτή της σύντομης και κυρίως αυθεντικής  ζωής του.

Ο Βέρθερος εναντιώνεται στην μισαλλοδοξία, την μιζέρια και την κακή διάθεση που οι άνθρωποι επιδιώκουν συστηματικά να διασπείρουν, είναι και αισθάνεται μόνος, κι όμως οι εξαιρετικοί ηθοποιοί Μπάμπης Αλεφάντης, Δημήτρης Καπουράνης, Ιόλη Χαραλαμποπούλου, Εύη Χρόνη και Μιχάλης Ψαλίδας δεν τον αφήνουν ποτέ μόνο. Υπάρχει μια αρμονία ομαδικότητας, μια συνεχόμενη ροή κίνησης που σαν να αντικατοπτρίζει την λυρικότητα του Γκαίτε: “Να πορεύεσαι μέσα στα ρείκια, ενώ σφυρίζει γύρω σου η ανεμοθύελλα, που οδηγεί μέσα από ατμούς και ομίχλες τα πνεύματα των προγόνων στο θαμπό φως του φεγγαριού.” Η κινησιολογία των ηθοποιών (Δάφνη Δρακοπούλου) επισφραγίζει την διάθεση “εν χορώ” η οποία ούτως η άλλως μετουσιώνεται στην ερμηνεία και εκφορά του λόγου σε μια μοντέρνα εκδοχή χορικού. Παρακολουθώντας τους ηθοποιούς να ερμηνεύουν είναι σαν να μην θέλουν και να επιλέγουν πάντα την συμπαράσταση, ένας ελεύθερος συνειρμός στο μότο κανέν@ μον@. 

Οι σκηνές του χορού της Λότε και του Βέρθερου, η αγανάκτηση του Βέρθερου εναντίον του Βίλεμ, αλλά και ο νεαρός Χάινριχ που ψάχνει λουλούδια για την αγαπημένη του, με την αισθητική που έχει επιλεγεί δίνει το στίγμα των νέων αυτών ηθοποιών που συγκροτούν την ομάδα 400 lbs. Σαν μια Eroïca, μια γενιά που ξεμακραίνει από τις στερεοτυπικές συμβάσεις και κοιτά ίσια στα μάτια τον θεατή. Δεν δηλώνει “Κοίτα με, τώρα σε κοιτάζω στα μάτια”. Το πράττει, με τιμιότητα και απέραντη γενναιοδωρία. Η παράσταση “Βέρθερος ή έκανα ότι καλύτερο μπορούσα” είναι από τις πιο υποσχόμενες συστάσεις νέας θεατρικής ομάδας. 

*Κοσμάς Πολίτης, Eroïca

** Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας (Ανατολική Γερμανία)

Ταυτότητα της παράστασης:

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος, Δραματουργία: Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος, Ιόλη Χαραλαμποπούλου, Αθηνά Παπαδάκη, Πρωτότυπη μουσική & σχεδιασμός ήχου: Δημήτρης Ροΐδης, Σχεδιασμός Φωτισμών: Ελίζα Αλεξανδροπούλου, Σκηνικά: Σοφία Ελένη Ξεζωνάκη, Κοστούμια: Ουρανία Φραγγέα, Επιμέλεια κίνησης: Δάφνη Δρακοπούλου, Βοηθός Σκηνοθέτη: Αθηνά Παπαδάκη, Βοηθός Φωτιστή: Αγγελική Λεοντάρη, Επικοινωνία: Μάρθα Κοσκινά,

Παραγωγή: 400lbs με συμπαραγωγή το ΠΛΥΦΑ

Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Johann Wolfgang von Goethe : "Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου", σε μετάφραση της Στέλλας Νικολούδη

Παίζουν: Μπάμπης Αλεφάντης, Δημήτρης Καπουράνης, Ιόλη Χαραλαμποπούλου, Εύη Χρόνη, Μιχάλης Ψαλίδας

Κατάλληλο για ηλικίες 15+

ΠΛΥΦΑ (Κορυτσάς 39, Βοτανικός)

Παραστάσεις: 22, 23, 24, 25, 26, 30 Μαρτίου και 5, 6, 7, 8, 11, 12 Απριλίου στις 21:15

Στις 25 και 26 Μαρτίου και στις 8 Απριλίου, διπλή παράσταση και στις 18:30. 

Διάρκεια 100’ 

Εισιτήρια: ticketservices.gr

15 ευρώ – Φοιτητικό: 12 ευρώ – Ανέργων: 10 ευρώ – Ομαδικές κρατήσεις (8+ άτομα): 8 ευρώ

Πληροφορίες: 6982080791

Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος