Point Of View

Τω Μάθειμα – Κριτική

Νάγια Παπαπάνου

Γιατί η οριακή φιγούρα μιας οικιακής βοηθού θα συγκαλύψει τις ακραίες μεθόδους του εργοδότη της; Γιατί ο καθηγητής αδυνατεί να επεξεργαστεί οτιδήποτε καινούριο; Γιατί το μαθητευόμενο άτομο απαγορεύεται να έχει δική του άποψη; Τι είναι η γνώση; Ποια η διαφορά της από την παιδεία; Ως που θα έφτανε κάποιος για να επιβεβαιώσει την «αυθεντία» του;

Το σκηνικό (Γιώργος Λυντζέρης), είναι σαν μια εγκαταλελειμένη πρώην αστική κατοικία, η οποία μετά από πολλές μετακομίσεις έχει πλέον γίνει το ανάλογο μιας κινητής εστίας αστέγου, με κορυφαίο στοιχείο την κουζίνα – κάδο σκουπιδιών. Τα κοστούμια (Μαρίνα Πολυμέρη), είναι η αιχμή του σκηνοθετικού και δραματουργικού στοχασμού, καθώς η μετάφραση που κάνει ο ίδιος ο σκηνοθέτης, Δημήτρης Κομνηνος και η διασκευή από την Ομάδα 90°C, έχουν μια σαφή τοποθέτηση και αφορμή τα μη δυαδικά άτομα. Κι όμως σ’ αυτόν τον πρώην αστικό – ακαδημαϊκό «ναό» όπου τα ποντίκια ροκανίζουν τα συνέκδοχα της ακαδημαίζουσας ιντελιγκέντσιας, και το παρελθόν έχει φράξει για πάντα το σπήλαιο του Πλάτωνα, συρρέουν μαθητευόμενοι για να στραγγαλισούν την γνώση και να τερματίσουν την πνευματική τους εξέλιξη στο βωμό μιας διδα/κτατορίας. 

Ο Δημήτρης Κομνηνός σκηνοθετεί το έργο του Ιονέσκο με την αίσθηση θρίλερ που του πρέπει. Η πρωτότυπη μουσική του Ανδρέα Τρούσσα, συμπληρώνει τον εφιαλτικό κόσμο του Καθηγητή. Η ένταξη μικρών μονολόγων δηλωτικών του στραγγαλισμού της προσωπικότητας και των προτιμήσεων, μαρτυριών ενός απάνθρωπου βασανισμού στο όνομα της κανονικότητας και του καθωσπρεπισμού, είναι εξαιρετικά δυνατοί σαν αυτόνομοι μονόλογοι, αλλά έρχονται δεύτεροι όταν συνεχίζει τον λόγο του ο Καθηγητής, κι όταν αναπόφευκτα σφυρηλατούνται από την δραματουργία του παραλόγου. 

Και οι τρεις ηθοποιοί ανεξαιρέτως είναι καταπληκτικοί, ειδικά ο Μελέτης Γεωργιάδης στον ρόλο του Καθηγητή, και περισσότερο στην σχέση που διαμορφώνει με την υπηρέτρια του που υποδύεται αριστοτεχνικά η Μαρίνα Πολυμέρη. Ο James Rodi στον ρόλο του μαθητευόμενου ατόμου, εδραιώνει την σκηνοθετική προσέγγιση και επισημαίνει και τον παραλογισμό αυτής της υπερβολής που θέλει να επιβληθεί από τους «γνώστες» στους μαθητευόμενους. 

Η παράσταση του Δημήτρη Κομνηνου και της Ομάδας 90°C, φέρνει το έργο του Ιονέσκο στα σύγχρονα τεκταινόμενα, απογειώνει τα στοιχεία του μακάβριου χιούμορ που διαθέτει ο συγγραφέας και επιβεβαιώνει πως «δεν αλλάζει ο άνθρωπος», δυστυχώς. 

Η ομάδα αφιερώνει την παράσταση στη μνήμη του Βαγγέλη Γιακουμάκη, ο οποίος βασανίστηκε άγρια και δολοφονήθηκε από συμφοιτητές του στη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων το 2015.

Στοιχεία Παράστασης

Μετάφραση / Σκηνοθεσία / Φωτισμοί: Δημήτρης Κομνηνός, Ιστορική Έρευνα / Διασκευή: Ομάδα 90°C, Σκηνογραφική επιμέλεια: Γιώργος Λυντζέρης, Κοστούμια: Μαρίνα Πολυμέρη Atelier, Πρωτότυπη Μουσική / Visuals: Ανδρέας Τρούσσας, Κινησιολογική Επιμέλεια: Πάνος Μεταξόπουλος, Φωτογραφίες: Μάνος Χρυσοβέργης, Make-up / Μαλλιά: Σάλλη Αλ Ταπάς, Βοηθός Σκηνοθέτη: Σεμέλη Παπαοικονόμου, Συμπαραγωγή: Ομάδα 90οC / ΟΔΥΣΣΕΙΑ–ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ / Bios - ExploringUrbanCulture

Παίζουν: ΜΕΛΕΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ (Καθηγητής), JAMES RODI (Μαθητευόμενο άτομο), ΜΑΡΙΝΑ ΠΟΛΥΜΕΡΗ (Υπηρέτρια)

Bios Basement, Πειραιώς 84, Κεραμεικός, Τ: 210 3425335

Παραστάσεις: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 21:00. (έως 09/06/2019)

Εισιτήρια : Πέμπτη, Παρασκευή: Γενική Είσοδος12€

Σάββατο, Κυριακή: Κανονικό Εισιτήριο14€Μειωμένο/φοιτητικό/ανέργων/άνω των 65: 12€

Διάρκεια : 80 λεπτά


Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος