Point Of View

Αντόνιο ή το μήνυμα - Κριτική

Νάγια Παπαπάνου

Θυμάσαι; Τότε, ίσως Κυριακή, ίσως γιορτή, το σπίτι γέμιζε με κόσμο, γνωστό, όχι πάντα οικείο, και μας ένωνε όλους το σπίτι, τα δωμάτια, τα έπιπλα, οι φωνές, οι ψίθυροι, κάτι κρυφό, κι ίσως ένα μυστικό που όλο έλεγε να ξεφύγει. Κι είχε μουσική, και τηλεόραση, και τσάι, και καφέ, και ποτό, και κάποιους που τα έβλεπαν όλα αυτά και «ξερνάγαν» με τον μικροαστισμό, και επαναστατούσαν. Ίσως έσπαζαν κάτι, ή απλά χτύπαγαν την πόρτα φεύγοντας, ή κλείνονταν στο δωμάτιο και έβαζαν τέρμα την μουσική. Ήταν μια εποχή που λες κι η ιδεολογία επαναστατούσε του εαυτού της, κι ήταν ξέφρενα όλα, κι ύστερα ήσυχα, αλλά πάντα μέσα στην ησυχία αφουγκραζόσουν ένα μήνυμα για αυτόν που ακούει. 

Το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη «Αντόνιο ή το μήνυμα», γραφτηκε στο εξωτερικό, κατά τη διάρκεια της δικτατορίας των συνταγματαρχών, ανέβηκε τον Φεβρουάριο του 1972 στο Θέατρο Τέχνης για ελάχιστες παραστάσεις. Πενήντα χρόνια μετά από το πρώτο – και μοναδικό – ανέβασμά του, η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων επαναπροσεγγίζει το έργο της Αναγνωστάκη και κατά την υποφαινόμενη δίνει ένα στιβαρό δραματικό όχημα με εξαιρετική ενέργεια και πολυεπίπεδες αποχρώσεις στην απόδοση του. Τα έργα της Αναγνωστάκη είναι ευανάγνωστα αλλά δύστροπα στο τόπο του θεάτρου, σαν εγκεφαλικοί δαίδαλοι, μόλις τα περπατήσεις στην σκηνή αρχίζουν να γίνονται λαβύρινθοι. Εν προκειμένω, η Αλίκη ζει σε ένα μεγάλο σπίτι, το οποίο μοιράζεται με τον θετό της γιο Αντόνιο και άλλους πέντε ανθρώπους που αναζητούν καταφύγιο από ένα αδίστακτο απολυταρχικό καθεστώς. Ο Αντόνιο πέρασε τα σύνορα, και τώρα οι φίλοι του Αντόνιο πρέπει να περάσουν το μήνυμα. Τι θα κάνουν; Κάποιοι προδίδουν. Κάποιοι σκοτώνουν. Κάποιοι υπάρχουν μόνοι. Κάποιοι πασχίζουν να μην είναι μόνοι. 

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης μαζί με τις Ιζαμπέλα Κωνσταντινίδου και Κορίνα Χαρίτου υπογράφουν την δραματουργική επεξεργασία χωρίς την οποία η σκηνοθεσία του Θεοδωρίδη, τολμώ να πω, δεν θα έφτανε σε αυτό το μέγιστο βαθμό αμεσότητας με τον θεατή. Η σκηνογραφία της Ελίνα Λούκου, εγκιβωτίζει το κοινό μέσα στην δράση, ενώ ταυτόχρονα παρέχει μια «μυστική αντικάμαρα», τον διάδρομο που διατρέχει τους τοίχους πίσω από τους θεατές, μια αήθη προστασία που τους αφήνει μετέωρους ανάμεσα στους παράλληλους κόσμους της σκηνής και των παρασκηνίων που όμως συλλειτουργούν στην σκηνική δράση. Η μουσική μέσα σε αυτό τον σκηνικό τόπο, διατρανώνει το «τώρα», την ανάγκη να κάνεις κάτι στο παρόν. Δεν υπάρχει τίποτα πιο παρόν από το χορό, από την σωματική διαταγή της δράσης στο «τώρα».. άραγε θα κάψουν την πόλη; Πρέπει να καεί η πόλη; Μια ανοιχτή συνέλευση, μια πόλης – κράτους νέων που δεν διστάζουν - όταν αρχίσει ο δισταγμός ενδίδεις στην ενηλικίωση. 

Η παράσταση «Αντόνιο ή το μήνυμα» της Ορχήστρας των Μικρών Πραγμάτων, περπατά το έργο της Αναγνωστάκη στο θεατρικό τώρα, και σαν κάθε επιτακτικό τώρα, η παράσταση τους σου αφήνει μια αίσθηση μετά το πέρας της σαν κάτι να συνέβη μαζί με εσένα. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη συνενοχή στο θέατρο από αυτήν που μοιράζεσαι με τον θεατή, χωρίς να τον έχεις αναγκάσει να κάνει οτιδήποτε άλλο παρά να κάθεται στην θέση του, «καταπιεσμένος» και βαθύτατα μαγεμένος από αυτό που συμβαίνει για αυτόν, μαζί με αυτόν. 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ 

Δραματουργική επεξεργασία: Ιζαμπέλα Κωνσταντινίδου, Κορίνα Χαρίτου, Χρήστος Θεοδωρίδης, Σκηνοθεσία: Χρήστος Θεοδωρίδης, Χορογραφία: Ξένια Θεμελή, Σκηνογραφία: Ελίνα Λούκου, Κοστούμια: Εδουάρδος Γεωργίου, Μουσική: Βασίλης Ντοκάκης, Σχεδιασμός φωτισμών: Τάσος Παλαιορούτας, Βοηθός σκηνοθέτη: Μάκης Σεμερτζίδης, Βοηθός σκηνογράφου: Χρυσούλα Γλωσσίδου, Βοηθοί ενδυματολόγου: Βαγγέλης Σκουλιδάς, Ελένη Γεωργίου, Βοηθός φωτιστή: Σοφία Αδαμοπούλου, Σχεδιασμός αφίσας - προγράμματος: Dazno, Φωτογραφίες: Αναστασία Γιαννάκη, Οργάνωση - εκτέλεση παραγωγής: Έλενα Ζαφείρη, Επικοινωνία: Λία Κεσοπούλου, Χειριστής ήχου - φώτων: Λάμπρος Σίμος, 

Κατασκευή σκηνικού: Γιάννης Καλλέργης

Παίζουν: Γιώτα Αργυροπούλου (Αλίκη), Γιώργος Κισσανδράκης (Αντόνιο), Ντένης Μακρής (Τζουντ) Ελένη Άμπια Νζάγκα (Σάλλυ), Δημήτρης Παπαβασιλείου (Τζον), Τατιάνα Πίττα (Ελένη), Πέτρος Σκαρμέας (Τσάρλυ), Σεμίραμις Αμπατζόγλου (Κορίνα), Ελένη Βλάχου (Ζωή), Ξένια Θεμελή (Καίτη), Νίκος Κούκας (Μιχάλης), Διονύσης Λάνης (Παύλος), Ράνια Πολυχρονάκη (Σόνια), Γιάννης Τσουμαράκης (Νίκος), Τάσος Τυρογαλάς (Άγης), Χρυσάνθη Φύτιζα (Σοφία)

Η παράσταση πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Βιομηχανικό Πάρκο ΠΛ.ΥΦ.Α., Κορυτσάς 39, Βοτανικός

Παραστάσεις: Έως τις 23 Ιανουαρίου 2022, κάθε Πέμπτη-Παρασκευή στις 21:15 και Σάββατο-Κυριακή στις 18:00 και στις 21:15 (ώρα προσέλευσης 30’ λεπτά πριν από την προγραμματισμένη ώρα της παράστασης)

Διάρκεια: 135’

Τιμές εισιτηρίων: 18€ κανονικό | 12€ μειωμένο (φοιτητών, ανέργων, ΑΜΕΑ & πολυτέκνων)

Προπώληση εισιτηρίων

Πληροφορίες: 6942 288 662 (ωράριο: 18:00-21:00)

Μέτρα προστασίας: Ο χώρος λειτουργεί ως «αμιγής». Η είσοδος επιτρέπεται με την επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης και η μάσκα είναι υποχρεωτική καθόλη τη διάρκεια της παράστασης. Όλοι οι συντελεστές της παράστασης είναι εμβολιασμένοι και πραγματοποιούν καθημερινά rapid tests για την προστασία όλων. 

Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος