Point Of View

Αφροδίτη - Κριτική

Boem Team

“Από το σπίτι κατέβηκε ένας αστυφύλακας νεαρός και όμορφος. Την πλησίασε. ‘‘Σας επετέθη και σας κυρία μου;’’ Η Αφροδίτη δεν ήξερε για ποια επίθεση να του πρωτο-εξηγήσει, τον γιατρό που την έσφαξε, τον εραστή της που την άφησε απλήρωτη, το ξέφτι που της εστραπατσάρισε τα ψάρια. Όμως η ερώτηση την κολάκευε, ήταν μια αναγνώριση”. 

Οι Κατερίνα Κλειτσιώτη (Κόσμοι από Γάλα) και Σοφία Κορώνη, διασκευάζουν και σκηνοθετούν την νουβέλα του Παύλου Μάτεσι, “Αφροδίτη”, μια διασκευή που μεταφέρει αρκετά από τα στοιχεία της νουβέλας στην θεατρική πράξη, αλλά και πολλά από τα δραματικά στοιχεία της παράστασης επεξηγούνται αν διαβάσει ο θεατής την νουβέλα, σαν “τον σάρκινο μίτο” που διακρίνει η Αφροδίτη και την ενώνει με την μητέρα της σαν συγκοινωνούντα δοχεία. Υπάρχουν σκηνές που διεκδικούν το γέλιο (όπως η Δακτυλογράφος) κι άλλες γλυκόπικρες (η επίσκεψή της στο αστυνομικό τμήμα 6 μέρες μετά την εξαφάνιση του συζύγου της), κι άλλες που επικεντρώνονται σε μια εικαστική και μεταφυσική αποτύπωση του κόσμου της Αφροδίτης. Για άλλη μια φορά ο Γιώργος  Λυντζέρης (σκηνικά και κοστούμια) συλλειτουργεί με τον χώρο της παράστασης, δημιουργώντας μαζί με τους ερμηνευτές θεσπέσια in situ τρισδιάστατα κάδρα (η Αφροδίτη μέσα στον τοίχο, ο Τίτος στο “μανιφέστο” του πίσω από την νάιλον κουρτίνα). 

“Και σε βάφτισα Αφροδίτη, επειδή το ωραίο όνομα ομορφαίνει τη μοίρα σου. Κι επειδή, έχω ακούσει, Αφροδίτη είναι ένα πολύ απόμακρο άστρο, που δεν μπορεί να το φτάσει ούτε το φως ούτε η ζέστη ούτε κανένας, και είναι απροσπέλαστο”. Η Σοφία Κορώνη, ερμηνεύει την Αφροδίτη, και της δίνει σάρκα και οστά, της δίνει πρόσωπο και προσωπεία, την φέρνει δίπλα μας, ως κοινή θνητή, κι ας είναι πλήθος οι αναφορές σε τραγικές θεότητες, μυθικές ηρωίδες, ψυχαναλυτικά μοτίβα κ.α. Η Σοφία Κορώνη στον ρόλο της Αφροδίτης, επιβιώνει των καταστάσεων, τα γεγονότα αφικνούνται στην ζωή της, κι αυτή τα παρακολουθεί και τα ενσωματώνει αλλά δεν τα βιώνει η ίδια, σαν να της συμβαίνουν, σαν η πρώτη εκείνη τραυματική εμπειρία της κακοποίησης της μητέρας της από τον πατέρα της να την κατέστειλε σε μια κινηματογραφική αίθουσα όπου παρακολουθεί τον εαυτό της να πρωταγωνιστεί σε μια ζωή, που λίγο την ελέγχει. Σαν μια ζωή μέσα στη ζωή, έναν εγκιβωτισμό ζωής· αυτή η αίσθηση μου γεννάται όταν την βλέπω να χορεύει και να τραγουδά. Η Σοφία Κορώνη επιστρατεύει όλα τα βέλη που έχει στην φαρέτρα του ο ηθοποιός: από τα εργαλεία της φωνής και της σωματικής έκφρασης, έως τα διαφορετικά συστήματα υποκριτικής, και μεταλαμβάνει μια Αφροδίτη, πλούσια, ζωντανή, πολυδιάστατη, μια πραγματικά γενναιόδωρη ερμηνεία.

Ο Βάλτερ Πούχνερ, για έτερο έργο του Μάτεσι, αναφέρει: “Οι γιοι έρχονται και φεύγουν˙ αυτό που μένει είναι οι μανάδες. Μανάδες και κόρες, ως μέλλουσες μητέρες.” Η Αφροδίτη τιμωρεί την υβρη του Τίτου: “Δεν χρειάστηκα ούτε Θεό ούτε Αφροδίτη εγώ για να ’ρθω στον κόσμο. Εγώ, είτε στη δική σου στιγμή, είτε σε όποιας γυναίκας τη στιγμή, θα ’βγαινα στον κόσμο. Δεν σας το χρωστάω υποχρέωση. Ούτε σε σένα, ούτε σε κανέναν. Εγώ είμαι έργο δικό μου». Κι η Αφροδίτη, ορθά κοφτά δηλώνει “θα στο ξεριζώσω εγώ το μέλλον”. Η σχέση που αναπτύσσουν επί σκηνής οι Γιώργος Ντούσης (Τίτος) και Βασίλης Χατζηδημητράκης (Μάριος) αφενός με τον ρόλο αφετέρου μεταξύ τους παρά την βιαιότητα των σκηνών, δείχνει την ουσιαστική και σε βάθος κατανόηση και μελέτη του έργου του Μάτεσι. Ειδικά ο Βασίλης Χατζηδημητράκης, επιδεικνύει μια διάσταση σωματικότητας και λόγου που αφήνει τα τεκταινόμενα να παρασταθούν σχεδόν εξπρεσιονιστικά, όταν ερεθίζεται από την σωματική αντιπαράθεση Αφροδίτης και Τίτου. Ο Γιώργος Ντούσης, στο ίδιο μήκος ζωγραφίζει τον ήρωα του σαν ένα πίνακα Τσαρούχη, με αδρές γραμμές, και απόμακρο βλέμμα. 

Η παράσταση “Αφροδίτη”, όπως σκηνοθετείται, αφήνει απλόχερα την περιπλοκότητα της ανθρώπινης φύσης να κλάψει, να γελάσει, να ερωτοτροπήσει, να υπάρξει σε πλήρη ανάπτυξη· μια σπουδαία παράσταση με αξιομνημόνευτη ερμηνεία από την Σοφία Κορώνη.

Πληροφορίες Παράστασης

Δραματουργική επεξεργασία : Κατερίνα Κλειτσιώτη /ομάδα Κόσμοι από Γάλα σε συνεργασία με την Σοφία Κορώνη, Σκηνοθεσία: Κατερίνα Κλειτσιώτη | Σοφία Κορώνη, Σκηνικά, κοστούμια:  Γιώργος Λυντζέρης, Μουσική επιμέλεια, επεξεργασία ήχου:  Άννα Μουζάκη, Φωτισμοί:  Δημήτρης Κουτάς, Μακιγιάζ: Ευαγγελία Μανούρα, Φωτογραφίες: Γιάννης Μισουρίδης, Δημήτρης Συρανίδης, Video trailer:  Γιάννης Μισουρίδης, Γιάννη Παπαδάκης, Graphic designer:  Γιάννης Ρουμπάνης Sugahtank, Επικοινωνία: Κατερίνα Αποστολοπούλου, Χειρισμός κονσόλας: Ελένη Καβούκη

Παίζουν:  Σοφία Κορώνη, Γιώργος Ντούσης, Βασίλης Χατζηδημητράκης

Φωνή στο ραδιόφωνο – Μαρίνα Καμαλάκη

Το θεατρικό έργο είναι διασκευή από το ομότιτλο βιβλίο του Παύλου Μάτεσι, Αφροδίτη, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις της Εστίας.

Η παράσταση είναι ακατάλληλη για ανηλίκους.

Προπώληση viva.gr

Bios Basement 

Από 29 Οκτωβρίου έως 27 Νοεμβρίου 2022 

Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή 

Ώρα έναρξης: 9.15μμ | Κυριακή: 7:00μμ   Διάρκεια: 75’

Εισιτήρια: 15€ γενική είσοδος, 12€ μειωμένο

Κρατήσεις-πληροφορίες: 21 0342 5335

Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος