Point Of View

Ο Λόγος - Κριτική

Boem Team

Σε ποιο σημείο του σώματος μας αποτυπώνεται η ιδεολογία της πίστης μας; Είναι τα ρούχα που φοράμε; Ο τρόπος που φερόμαστε; Είναι αυτά που πίνουμε και τρώμε; Μήπως είναι ο λόγος; Πόσο κοντά πρέπει να εστιάσουμε για να δούμε τις διαφορές και τις ομοιότητες μεταξύ των ιδεολογιών, που συγκλίνουν και που αποκλίνουν; Δύο οικογένειες, μια εναλλακτική ιστορία του Ρωμαίο και της Ιουλιέτας από την Δανία, μέσα στον χώρο της Α’ Ευαγγελικής Εκκλησίας της Αθήνας, γραμμένη από έναν μοναχό το 1925. Εσείς πιστεύετε στα θαύματα;

Ο Γρηγόρης Χατζάκης μαζί με τον ηθοποιό Βαγγέλη Στρατηγάκο μεταφράζουν και διασκευάζουν το έργο του Δανού συγγραφέα και πάστορα Kaj Munk. Το έργο “Ο Λόγος” (Ordet) γράφτηκε το 1925, έχει μεταφερθεί στο θέατρο, πιο πρόσφατα το 2008 σε σκηνοθεσία του Λαρς Νορέν, και στον κινηματογράφο, το 1955, με τεράστια επιτυχία και βραβεία από τον Καρλ Ντράγιερ. Ο Γρηγόρης Χατζάκης τοποθετεί τον ηθοποιό του μέσα στην αίθουσα της Α’ Ευαγγελικής Εκκλησίας, εντός εκτός κι επί ταυτά του άμβωνα, με τους θεατές ποίμνιο να παρακολουθούμε κάτω από τις μελωδικές φωνές και ερμηνείες ενός Φωνητικού Συνόλου (Ελένη Βασιλείου, Γιάννης Κωσταρίκας, Ορέστης Μάρκου, Μαρία Νιστεφτοπούλου, Ευαγγελία Φυλακτού) που παρεμβαίνει μεταξύ των σκηνών. 

Η δραματική απόδοση του έργου του Kaj Munk, ακολουθεί μια συμβολική προσέγγιση, ο Βαγγέλης Στρατηγάκος, ή για την ακρίβεια διαφορετικά μέλη του σώματος του και πλείστοι φωνητικοί τόνοι αλληλεπιδρούν με την βοήθεια αξεσουάρ και φωτεινών τελάρων που καδράρουν την εικονογράφηση της αφήγησης.  Χαρακτηριστικά ο ηθοποιός τοποθετεί το δεξί του χέρι που φορά ένα βραχιόλι πάνω από το αριστερό, πίσω από ένα μικρό φωτεινό τελάρο σαν σε κοντινό πλάνο, όσο το ζευγάρι συνομιλεί. Διαδοχικά γίνονται πολλές αναφορές σε έργα τέχνης -που περνούν συνειρμικά από μπροστά μας όπως το κορίτσι με το μαργαριταρενιο σκουλαρίκι, ή την αλληγορία της πίστης, διάσημοι πίνακες του Βερμέερ που είναι γνωστός για τον φωτορεαλισμό των έργων του.  Ο καπνός που ταξιδεύει στον χώρο ενισχύει αυτή την διάθεση να παίξεις στα όρια του μύθου και της φαντασίας, σχεδόν σε βάζει σε πειρασμό να αφεθείς σε μια απόλυτα ακουστική εμπειρία καθώς η μουσική του Βύρωνα Κατρίτση υποβάλλει απόλυτα την συνθήκη της δραματικής αναπαράστασης. 

Η μεταφορά του έργου του  Kaj Munk, με αυτές τις συνθήκες δηλαδή έναν μόνο ηθοποιό που υιοθετεί διαφορετικές φωνές για κάθε χαρακτήρα και ντύνεται αποσπασματικά για να δημιουργήσει μικρά στοπ καρέ της ιστορίας, στον χώρο της Α’ Ευαγγελικής Εκκλησίας είναι μια καλλιτεχνική πρόταση, που έρχεται πολύ φυσιολογικά στην αισθητική του Γρηγόρη Χατζάκη όπως αρχίζει και αναδύεται ολοένα και πιο ενστικτώδης από την εγκεφαλική διεργασία και την μελέτη του έργου, τόσο οργανικά όσο και πνευματικά. Ο Χατζάκης επενδύει στον μαγικό ρεαλισμό για να μας κατευθύνει μέσα από τα ομιχλώδη τοπία και τα νεφελώματα των διαφορετικών χαρακτήρων στην απόδοση της ιστορίας του Kaj Munk. Η Anne Sophie Haahr Refskou¹, αναφορικά με τον “Λόγο” του Munk, προτάσσει την συλλογιστική του Πίτερ Μπρούκ² για το διαπολιτισμικό θέατρο (transcultural theatre), “του είδους που αντιλαμβάνεται την αξία του θεατρικού χώρου ως χώρου αναπαράστασης τελετουργίας, σοκ και προβληματισμού, [...], και αισθάνομαι ότι στην εν λόγω παράσταση αυτό επετεύχθη. Πως αλλιώς να αναπαραστήσεις το θαύμα, “Μόνο οι πολιτιστικές πράξεις μπορούν να εξερευνήσουν και να αποκαλύψουν αυτές τις ζωτικές αλήθειες.”²

¹Anne Sophie Haahr Refskou. Can Transcultural Theatre Raise the Dead? Exploring Kaj Munk’s Ordet (The Word) via Peter Brook’s Essentialist Aesthetic. Transnational Literature Vol. 4 no. 1, November 2011. http://fhrc.flinders.edu.au/transnational/home.html 

²Peter Brook, “The Culture of Links”, The Intercultural Performance Reader, ed. Patrice Pavis (London: Routledge, 1993) 66

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ 

Μετάφραση - Διασκευή: Βαγγέλης Στρατηγάκος / Γρηγόρης Χατζάκης 

Σκηνοθεσία - Εικαστική Επιμέλεια - Φωτισμοί: Γρηγόρης Χατζάκης 

Κοστούμια: Lila Nova

Μουσική: Βύρων Κατρίτσης

Κίνηση: Χλόη Αλιγιάννη

Διδασκαλία Χορωδίας: Σοφία Κετεντζιάν

Σύμβουλος Δραματουργίας: Αλέξανδρος Πιπιλιός

Σκηνογραφικός Σύμβουλος: Μαρίζα Σουλιώτη

Τεχνική Υποστήριξη: Λευτέρης Δούρος

Βοηθός Σκηνοθέτη: Κική Μπαρμπαβασίλογλου 

Φωτογραφίες: Φίλιππος Μαργαλιάς

Γραφιστική Επιμέλεια: Michelangelo Bevilacqua

Δημόσιες Σχέσεις: Χρύσα Ματσαγκάνη

Ερμηνεύει (όλους τους ρόλους) ο Βαγγέλης Στρατηγάκος

Συμμετέχει Φωνητικό Σύνολο (Ελένη Βασιλείου, Γιάννης Κωσταρίκας, Ορέστης Μάρκου, Μαρία Νιστεφτοπούλου, Ευαγγελία Φυλακτού)

Πληροφορίες Παράστασης 

Παραστάσεις: Μέχρι Πέμπτη 29 Μαΐου 

Ημέρες & ώρες παραστάσεων

Τετάρτη & Πέμπτη στις 21:00 

Διάρκεια παράστασης: 100  λεπτά

Τιμές εισιτηρίων

Γενική Είσοδος: 10€

Προπώληση εισιτηρίων: fienta.com

Τηλεφωνικές κρατήσεις: 697 8129423

Α’ Ευαγγελική Εκκλησία Αθηνών 

Λεωφ. Βασιλίσσης Αμαλίας 50, Αθήνα

Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος