Point Of View

Η Πόλη των Χαμένων Ρομπότ - Κριτική

Νάγια Παπαπάνου

Η Τζέι Πι, μια εφευρέτης, παιδί θαύμα, κατασκευάζει τα πρώτα ρομπότ με συναίσθημα. Το Υπερκράτος και ο Αντιπρόσωπος, χρησιμοποιούν ευρέως αυτά τα ρομπότ, που χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: τους Υπηρέτες και τους Διασκεδαστές. Με τον καιρό, αναπτύσσεται ο μύθος της Χαμένης Πόλης των Ρομπότ, ένα μέρος όπου καταλήγουν τα προβληματικά ρομπότ, αν και κανείς δεν φαίνεται να γνωρίζει που ακριβώς είναι. Η Τζέι Πι, στο απόγειο της δημιουργικότητας και εφευρετικότητας ταλανίζεται από την υποδούλωση των ρομπότ: επιτέλους θέλει τα “παιδιά” της να είναι ελεύθερα και γι’ αυτό μετά από μελέτη κατασκευάζει τον Πιν, το πρώτο ρομπότ χωρίς τσιπ πειθαρχίας.

ΠΙΝ: Τι σημαίνει ελεύθερη βούληση;

JP: Ότι μπορείς να κάνεις αυτό που θέλεις.

ΠΙΝ:Και;

JP:Είναι επικίνδυνο.

Η Πόλη των Χαμένων Ρομπότ είναι ένα παραμύθι για παιδιά αλλά και μεγάλους, γραμμένο από τους Φώτη Δούσο και Αλέξανδρο Ράπτη. Δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζεις τους 3 κανόνες της ρομποτικής του Ισαάκ Ασίμωφ (Runaround, 1942), ούτε την ετυμολογία της λέξης ρομπότ όπως την καθιέρωσε o Κάρελ Τσάπεκ στο έργο του R.U.R (1920) για να παρακολουθήσεις την ιστορία, η δραματική εξέλιξη της οποίας επιτρέπει την πλήρη κατανόηση της θέσης των ρομπότ στην ανθρώπινη κοινωνία. Όμως οι Φώτης Δούσος και Αλέξανδρος Ράπτης πηγαίνουν ένα βήμα μακρύτερα, μπολιάζοντας την δράση του έργου με έννοιες όπως η αλληλεγγύη, η ελεύθερη βούληση, η αυταπάρνηση - χρησιμοποιώντας τους χαρακτήρες του έργου όπως η Γκάγκα και οι Σπιν & Σπαν, σε σκηνές που υπερβαίνουν την εξέλιξη της ιστορίας και μπορούν να αναχθούν, συνειρμικά, σε πραγματικές καταστάσεις. Η σύλληψη της Τζέι Πι και ο βασανισμός της, αλλά και το φινάλε του έργου θέτουν καίρια ερωτήματα για τον σκοπό της ύπαρξης και την ελπίδα - πίστη σε ανώτερα ιδανικά. Με άλλα λόγια η Τζέι Πι και ο Πιν, μαζί με τους συντρόφους τους, χαράζουν μια φωτεινή πορεία μέσα από τον σκοταδισμό και την καταπίεση του Υπερκράτους και του Αντιπροσώπου. 

Η ομάδα HIPPO ιδρύθηκε το 2009 από τους Αλέξανδρο Ράπτη και Φώτη Δούσο, και δραστηριοποιείται στο χώρο του θεάτρου (ενήλικου και παιδικού) καθώς επίσης και του Εκπαιδευτικού Δράματος. Αριθμεί στο ενεργητικό της πολλές παραστάσεις για παιδιά που ανέβηκαν πρώτη φορά σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λονδίνο, ποικίλα θεατροπαιδαγωγικά εργαστήρια για παιδιά και νέους, αλλά και παραστάσεις για ενήλικες που πραγματοποιήθηκαν σε Ελλάδα και Η.Π.Α.

Από το 2021, διοργανώνει το E-school, παρουσιάζοντας διαδικτυακά καλλιτεχνικά σεμινάρια σε παιδιά και ενήλικες. Το 2021 έλαβαν το δεύτερο βραβείο στο STRUS, το 1ο Διεθνές Multi – Genre Διαγωνιστικό Φεστιβάλ με την παράσταση Το Δίλημμα του Αυτοκράτορα που διεξήχθη στην πόλη Λβιβ της Ουκρανίας (2021).

Η θεατρική ομάδα Hippo Theatre Group συνεχίζοντας το ιδιαίτερο είδος του σωματικού θεάτρου που η ίδια έχει επινοήσει (kinemo), δημιουργεί μια παράσταση με κυρίαρχα στοιχεία την έντονη σωματικότητα, την υψηλή ενέργεια, τη μουσική και την κίνηση, προσφέροντας ένα πληθωρικό ψυχαγωγικό θέαμα. Η απεύθυνση είναι πάντα προς το κοινό, όλη η δράση διεξάγεται για το ακροατήριο, και το βλέμμα των ηθοποιών είναι πάντα προς τον θεατή. Η  χορογραφία-κινησιολογία του Αντιπροσώπου (Μαρίνος Ορφανός), θυμίζει - συγχωρείστε με όσοι γεννηθήκατε ετούτο τον αιώνα - τον Αστυνόμο Σαΐνη, και τούτο το λέω με αγάπη, και επειδή μου άρεσε το συγκεκριμένο κινούμενο σχέδιο, που άλλωστε ήταν ένα σάιμποργκ.  Η παράσταση στηρίζεται εξ ολοκλήρου στην κίνηση και την ενέργεια των 3 ηθοποιών της: Μαρίνος Ορφανός, Ελένη Παπαϊωάννου, Κωνσταντίνος Παράσης, οι οποίοι ερμηνεύουν όλους τους ρόλους, με εξαιρετική συνέπεια και πειθαρχία αλλά και ενθουσιασμό. Η Ελένη Παπαϊωάννου μαζί με τον Μαρίνο Ορφανό, είναι ένα καταπληκτικό ντουέτο Σπιν & Σπαν, ενώ ο Κωνσταντίνος Παράσης που ερμηνεύει τον Πιν, συγκινεί με την απόφαση του στο τέλος του έργου και ας παίζει έναν “άνθρωπο με μεταλλική καρδιά”. 

Σπάνια βλέπουμε παιδικές παραστάσεις που δεν φοβούνται να μιλήσουν ευθέως και να καταδείξουν την πραγματικότητα. Το τέλος του έργου αφήνει το ακροατήριο σε μια απέραντη σιωπή, την σιωπή που κρύβει την ενσυναίσθηση, την βαθιά κατανόηση μιας επιλογής που αν και δεν είναι προς το συμφέρον του ατόμου, είναι όμως υπέρ του συνόλου. Δικαίως μετά από μια μικρή παύση, το φινάλε της παράστασης μας επαναφέρει με χορό και τραγούδι στην γιορτή των ρομπότ, του Πιν, και της απελευθέρωσης.


Ταυτότητα παράστασης

Κείμενο - Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ράπτης - Φώτης Δούσος, Σκηνικά - Κοστούμια: Κατερίνα Χατζοπούλου, Μουσική - Ενορχήστρωση: Γιώργος Δούσος, Κίνηση: Αλέξανδρος Ράπτης, Φώτης Δούσος, Μίκα Στεφανάκη, Χορογραφίες: Μίκα Στεφανάκη, Φωτισμοί: Αποστόλης Κουτσιανικούλης, 

Οργάνωση Παραγωγής: Αλέξανδρος Ράπτης, Βοηθός σκηνοθέτη: Σίσσυ Ιγνατίδου, Φωτογραφίες: Δώρα Καλακίδου – Γαλήνη Γυρτάτου, Teaser - Trailer: Δώρα Καλακίδου, Αφίσα: Χρυσούλα Κοροβέση, Υπεύθυνη χορηγιών: Μαριλένα Θεοδωράκου, Επικοινωνία: Γεωργία Ζούμπα, Παραγωγή: Hippo Theatre Group

Παίζουν: Μαρίνος Ορφανός, Ελένη Παπαϊωάννου, Κωνσταντίνος Παράσης

Χώρος: Θέατρο Σταθμός, Βίκτωρος Ουγκό 55 (πλησίον Μετρό Μεταξουργείο), T.: 210 5230267

Ημέρα και Ώρα παράστασης: Κυριακή στις 12.00

Διάρκεια: 65’ χωρίς διάλειμμα

Είσοδος: 10 € | 8€ (ομαδικό, 8 άτομα και πάνω) | 8€ (φοιτητικό, ΑΜΕΑ, ανέργων) | 5€ (ατέλεια)

Προπώληση viva.gr

Ομαδικές Κρατήσεις: 6976904396 | Ταμεία του θεάτρου | hippotheatregroup@gmail.com

Κρατήσεις Σχολείων: 6949778197 (Μικαέλα Δανά) | 6947441871 (Σίσσυ Ιγνατίδου)

Το κείμενο της παράστασης κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΔΩΔΩΝΗ.

Η παράσταση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.


Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος