Point Of View

Γένεσις Νο 2 - Κριτική

Νάγια Παπαπάνου

“Αν πιστεύεις στον Θεό αυτό δεν σημαίνει ότι κι ο Θεός πιστεύει σ’ εσένα”

Σε αυτή την τραγωδία, που γράφτηκε με το όνομα της Αντονίνα Βελικάνοβα -ασθενή του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Νο 2- οι πρωταγωνιστές, ο Θεός και η γυναίκα του Λωτ της Παλαιάς Διαθήκης, αρχίζουν μια διαμάχη για το νόημα όλων όσων υπάρχουν, διανθισμένη κατά διαστήματα με κωμικά στιχάκια από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή. Αυτή η ελικοειδής συζήτηση για τα πάντα και το τίποτα, στην οποία οι χαρακτήρες είτε διαφωνούν είτε καταλήγουν σε συμφωνία για όλα όσα υπάρχουν, απηχεί εκπληκτικά τη σκέψη της Αντονίνα ότι μια συνεπής πλοκή δεν είναι καθόλου απαραίτητη για την κατανόηση όσων συμβαίνουν επί σκηνής. Αντίθετα, είναι σημαντικό να ζεις τη στιγμή και να νιώθεις αυτό που σου συμβαίνει. Ως εκ τούτου, η πλοκή εδώ είναι απλώς μια ψευδαίσθηση που κάθε θεατής και σκηνοθέτης μπορεί να γεμίσει με το δικό του νόημα. (https://vyrypaev.com/plays/)

Η Ομάδα Θεάτρου ETúTI, σε σκηνοθεσία της Καλής Βοϊκλή και με την πρωτότυπη μουσική σύνθεση της Βίκη Καπετανοπούλου, παραστούν το έργο του διεθνούς φήμης Ρώσου - Πολώνου Δραματουργού, σκηνοθέτη και ηθοποιού Ιβάν Βιριπάγεφ. Το έργο του Βιριπάγεφ ακολουθείται κατά γράμμα, και η μετάφραση του Γιάννη Λεοντάρη εξαιρετική (διάβασα το έργο στα γαλλικά, όπως μπορεί κανείς να το βρεί στην ιστοσελίδα του Βιριπάγεφ). Ειδικά η μεταφορά των στίχων του Ιωάννη τον Βαπτιστή στα ελληνικά, και η επί σκηνής ερμηνεία τους μαγική. Υπάρχει μια ενδιαφέρουσα αντίστιξη, δηλαδή ενώ τα κοστούμια και το σκηνικό είναι ουδέτερα θα έλεγα, μια λευκή, συννεφένια παρένθεση, η ερμηνευτική διάθεση είναι αυτή του καμπαρέ χωρίς όμως τα στρας, τα φτερά και τα “φώτα της ράμπας”. Επίσης η σκηνοθετική προσέγγιση ακολουθεί μια “ρευστότητα του φύλου”, καθώς οι ρόλοι εναλλάσσονται μεταξύ ερμηνευτών χωρίς να αποτυπώνεται με σαφήνεια το φύλο, αντικρούοντας το στερεότυπο του “καλού - κακού”, “γυναίκα - άντρας” κ.ε. γεγονός που ενισχύει την ουσία του έργου του Βιριπάγεφ.

Προσωπικά απόλαυσα πραγματικά τα κωμικά τραγούδια του Ιωάννη του Βαπτιστή, όπου η ενέργεια των ηθοποιών ξεχείλιζε και το υποκριτικό παιχνίδι αφηνόταν αλόγιστα γύρω από τον τόπο της παραστασιακής δράσης. Οι φωτισμοί των σκηνών ήταν λιγότερο δραματικοί, μολονότι το λευκό σκηνικού και κοστουμιών θα μπορούσε να γίνει ένας εξαιρετικός καμβάς, αντ’ αυτού θύμιζαν περισσότερο φωτισμό πρόβας, το οποίο πιθανόν ήταν και το ζητούμενο; Σε κάθε περίπτωση, αυτή η “στουντιακή” προσέγγιση σε κερδίζει, έχει μια φρεσκάδα που ανανεώνει την δραματική παρακολούθηση, μια άλλου είδους επαγρύπνηση, καθώς το σκοτάδι δεν σε “κρύβει”, ούτε και το σύνεγγυς συναινεί σε μια πιθανή οκνηρότητα που “χύνεται” πάνω στην καρέκλα αναμένοντας την υπόκλιση. Ουσιαστικά, το έργο είναι προκλητικό, αν και οι απόψεις που διατυπώνονται καθόλα λογικές, και οι ερμηνευτές ερμηνεύουν ανεξάρτητα φόρμας, εκτός ίσως από την σωματική αναπαράσταση της γυναίκας του Λωτ, πράγμα που επίσης είναι πολύ απελευθερωτικό. 

Τελικά ίσως και να μην υπάρχει “και κάτι άλλο”, αλλά μόνο “αυτό”: να πάτε να δείτε την παράσταση “Γένεσις Νο 2” της ομάδας Θεάτρου ETúTI, είναι μια ευχάριστη και σημαίνουσα θεατρική δουλειά. 

*Η παράσταση ενδείκνυται για άτομα άνω των 16 ετών

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Κείμενο: Ιβάν Βιριπάεφ , Μετάφραση Γιάννης Λεοντάρης, Σκηνοθεσία: Καλή Βοϊκλή, Πρωτότυπη μουσική: Βίκη Καπετανοπούλου, Επιμέλεια κίνησης: Ζωή Μαστροθεοδώρου, Σκηνικός χώρος / Κοστούμια: Μαρία Φράστανλη, Σχεδιασμός φωτισμών: Στέβη Κουτσοθανάση, Φωτογραφίες: Έφη Καρανικόλα, Βίντεο: Μαριάννα Μποζαντζόγλου, Σχεδιασμός αφίσας / Γραφιστικά: Γιώργος Φραγκιαδάκης, Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη, Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου ETúTI

Ηθοποιοί: Μαριτίνα Κουτσοχιώνη, Τάσος Κωλέτσης, Διαλεκτή Πουρσανίδου, Βασίλης Σταματάκης, Χαριτίνη Χαριτωνίδου

ΠΛΥΦΑ, Κορυτσάς 39, Βοτανικός

Παραστάσεις:  Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00 

Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος: 15€, Μειωμένο: 12€ (φοιτητικό, ανέργων, ΑμΕΑ), Ατέλειες: 8€ (μόνο στο ταμείο)

Διάρκεια Παράστασης: 80 λεπτά 

Προπώληση εισιτηρίων: TICKET SERVICES

- online

- τηλεφωνικά: 2107234567

- εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα

Η παράσταση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού

Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος