Point Of View

Democracy - Κριτική

Νάγια Παπαπάνου

Αν γινόταν ένα  “στρογγυλό τραπέζι” για την Δημοκρατία, ποιους θα θελες να συμμετέχουν; Αναμφισβήτητα στην Ελλάδα θα στρέφαμε το βλέμμα στο ένδοξο αθηναϊκό παρελθόν, στον “Χρυσούν Αιώνα” του Περικλή. Κι είναι όμως και τόσα άλλα ιστορικά γεγονότα που ενδυναμώνουν την δημοκρατία, δηλαδή μιλώντας για ένα δικτάτορα, ή ένα απολυταρχικό πολίτευμα, αναντίρρητα μιλάς υπέρ της Δημοκρατίας, ή όχι; Τι είναι η δημοκρατία; Από ποιους απαρτίζεται; Ποιος την νομιμοποιεί; Σε ποιανού το όνομα την διεκδικούμε; Ο Αλκιβιάδης, ήταν δημοκράτης; Άραγε το άτομο ή τα συλλογικά όργανα της δημοκρατίας συνιστούν την δημοκρατικότητα του πολιτεύματος;

Πρόσφατα ιστορικά γεγονότα, από την δολοφονία του Γρηγορόπουλου, το Δημοψήφισμα της απόλυτης κυβίστησης στην Ελλάδα της νέας χιλιετίας, έως ταξίδια στον προηγούμενο αιώνα στην “Λαϊκή Δημοκρατία της Αλβανίας” ή την “Σοσιαλιστική Δημοκρατία της Ρουμανίας” κι άλλες δημοκρατίες ανά τον κόσμο που δεν ήταν δημοκρατίες, όχι  όπως η Ελληνική Δημοκρατία, που είναι η μαμά της Δημοκρατίας - αλλά ούτε κι αυτή είναι τόσο δημοκρατική γίνονται- το διακύβευμα αυτής της στρογγυλής τράπεζας. Πόσο δημοκράτες είμαστε; Είμαστε θεμελιωδώς δημοκράτες ή κατα το δοκούν; Σε μια δημοκρατική χώρα, δεν θα χρειαζόταν να κρύψεις την καταγωγή σου για να έχεις ίση μεταχείριση στο νοσοκομείο, άλλωστε ο Ιπποκρατικός Όρκος αντιτίθεται στις φυλετικές διακρίσεις. 

Οι αφηγήσεις  των ηθοποιών εκκινούν από προσωπικά βιώματα, συμπλέκονται με ηχητικά ντοκουμέντα, κείμενα, κατηχήσεις ινστρουκτόρων, παραγγέλματα, διαγγέλματα, επιταφίους, επαίνους, παραβολές και παραμύθια. Η Βάνα Πεφάνη ερμηνεύει ως δεινός ρήτορας και πολιτικός τον Επιτάφιο του Περικλή, κι αντίστοιχα κείμενα ως πολιτικοί - ρήτορες ερμηνεύουν αποσπασματικά οι Vefi Redhi, Χρήστος Καρασαββίδης και Ένκε Φεζολλάρι, αλλά το ουσιώδες αυτής της “στρογγυλής τράπεζας” που θυμίζει και τηλεοπτικό πάνελ μιας πάλαι ποτέ κρατικής τηλεόρασης, είναι το βίωμα της Δημοκρατίας ως υποκειμενική ελευθερία και ελευθεριότητα. Όταν η Vefi Redhi μιλά για την πατρίδα της την Αλβανία, τις σπουδές της, την καριέρα της στο θέατρο, τις προσδοκίες και τους φόβους, τους κινδύνους και τις ελπίδες, τότε το πολίτευμα πάει να είναι ιδεολογία, γίνεται η καθημερινότητα, και συναντά τις τροχοπέδεις της πραγματικότητας. 

Μια ενδιαφέρουσα σύλληψη και σκηνοθεσία από τον Ένκε Φεζολλάρι, όχι απόλυτα σχηματοποιημένη, έχω την αίσθηση ότι είναι ένα προσχέδιο για κάτι πιο σύνθετο, μια διαδρομή προς την πραγμάτωση μιας φόρμας που έχει στοιχεία θεάτρου Ντοκουμέντο, αλλά διαθέτει μια μεγαλύτερη πλαστικότητα στην δραματουργία της. 

Σύλληψη  – Σκηνοθεσία -Δραματουργική επεξεργασία: Ένκε Φεζολλάρι, Μετάφραση  αποσπασμάτων του Πελοποννησιακού πολέμου του Θουκυδίδη: Άγγελος  Σ. Βλάχος -εκδόσεις Εστία, Κείμενα – διαμόρφωση δραματουργίας: Βάνα Πεφάνη, Vefi Redhi, Χρήστος Καρασαββίδης και Ένκε Φεζολλάρι, Σύμβουλος δραματουργίας: Ναταλί Μηνιώτη, Ακαδημαϊκή Σύμβουλος: Έφη Καρακάντζα, Μουσική: Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης, Κοστούμια: Γιώργος Λυντζέρης, Φωτογραφίες: Γιώτα Εφραιμίδου, Βοηθός σκηνοθέτη: Δανάη Δημοπούλου

Παίζουν: Βάνα Πεφάνη, Vefi Redhi, Χρήστος Καρασαββίδης και Ένκε Φεζολλάρι

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης,

Παραστάσεις: Δευτέρα και Τρίτη, 21:30

Εισιτήρια: Γενική είσοδος:  15,00 ευρώ, Μειωμένο εισιτήριο: 12,00 ευρώ. Το μειωμένο εισιτήριο περιλαμβάνει τις εξής κατηγορίες: Μαθητικό / Φοιτητικό / ΑμΕΑ, Πολύτεκνοι, Ειδική τιμή: 10,00 ευρώ : Κάτοχοι κάρτας ΣΕΗ / Μέλη του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων/ Κάτοχοι κάρτας ανεργίας (ΟΑΕΔ), άνω των 65 ετών, ομάδες άνω των δέκα ατόμων.

Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος